NU! Äntligen! Jag tror Jacob har tjatat på mig sen veckan efter vi kom hem och nu, 9 månader senare, tänkte jag att det är väl hög tid att få detta gjort. Så. Här kommer inlägget om min och Jacobs lilla färd från Nyborg i Danmark till Västra hamnen i Malmö. 
 
Mitt namn är Kajsa förresten. Jag och Jacob lärde känna varandra via studierna i Lund. När Jacob for iväg på sin långresa hösten -16 var jag så avis att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. När han sen frågade om det var någon i vårt kompisgäng som ville hänga på en bit på hemfärden var jag inte sen att tacka ja. 
 
 
Vår resa började som sagt i Nyborg, den 20 augusti. Mötte upp den här godingen efter några timmars tågresa.  Från vad jag kommer ihåg så var Nyborg väldigt mysigt (det kanske blir lite si så med detaljerna i det här inlägget pga, well, 9 månader sen. Men! desto fler bilder lär det bli!)  
 
 
Vi satte av direkt utan rast eller ro efter att vi handlat med oss lite mat. Jacob lät mig styra en sväng och jag blev totalt avskräckt. Jäklar va tungt!! Som TUR var blev det väldigt mycket lugnare dagarna efter. Då behövde jag i alla fall inte hålla emot med HELA kroppen. 
 
 
Så här cool var Jacob när han styrde. Fusk. 
 
Framåt kvällen kom vi fram till en liten ö som hette Agersø by. Där kunde man låna cyklar! Härligt att röra på sig efter ett par timmar i en båt. Vi cyklade fram och tillbaka och såg nog det mesta den byn hade att erbjuda men det var inte så illa alls. 
 
 
 
Sen hade vi en mysig kväll i båten med middag och vin och fina samtal. Som det alltid blir med Jacob. Han är bra på det där. 
 
Dag två började givetvis med ett dopp. Jag hade som motto sommaren 2018 att en dag utan ett dopp är ingen fullständig dag. Sen for vi iväg igen. Ut på det stora blœ. Minns att vi seglade rakt mot solen och att jag plockade på mig alla plagg jag hade med mig för att det var så kallt i skuggan. Men sen när klockan slog tolv och solen fann sin väg runt seglet åkte de av fortare än fort. 
 
 
Vi tog sikte mot Vordingborg, en liten stad på Sydsjälland i Danmark, och kom fram på eftermiddagen någon gång. Då traskade vi runt i jakt på mat och öl. Upptäckte samtidigt Vordingborg som va rätt gulligt.
 
 
 
Dagen efter var den stora öresundsdagen! Vi skulle hem till sverige tjoho! Det blev en lååång dag och Jacob kunde äntligen byta flagga från dansk till svensk. 
 
 
Vi la till i Skanör och käkade en fantastisk middag i solnedgången på bryggan (röd curry, grönsaker, ris = går aldrig fel). På kvällen fick vi även besök av två av Jacobs kompisar som svängde förbi på ett par öl. Trevligt tyckte vi!
 
 
Sista natten kom och gick. Dagen därpå var det dags för spurten hem. Mot Malmeee! Kändes fett att segla under Öresundsbron (även om jag tror att Jacob tyckte det var ännu mer fett).
 
 
Väl i hamn städade vi en sväng innan jag sa tack och hej och du är tamefan bäst Jacob och vi ses snart, för att sen traska hem till mig. Hade verkligen så himla fina dagar där på båten. Vädret var fenomenalt, sällskapet lika så. Plus att jag fick lära mig en del om segling! Kan vara bra iom den otroliga mersmak jag fick. Count me in nästa gång igen Jake. 
 
Ha det fint! 
/Kajsa
 

Kommentera

Publiceras ej