Arlanda/Amsterdam
Bakfull gled jag in med Arlanda Express för att möta upp Jacob och Edward. Något nervös då jag aldrig tidigare satt min fot på en segelbåt. Men efter lite hårt studerande om båtkonsten och de öppna haven under sommaren hade jag iallfall lärt mig att utan anstängning använda begrepp som för och akter, barbord och styrbord.
Efter lite väntan, en flötig burgare och en pilsner på flygplatsen bar det av mot Amsterdam.

 
Amsterdam var som vanligt fylld av en sorts stillsam rörlighet, som blandas vackert med den rosa sommarhimlen.
 
Vi kom fram till Rana, drack lite portvin och Leffe för att sedan gå till sängs, eller kojs kanske är mer passande på en båt? 
 
Amsterdam
Dom första dagarna i Amsterdam spenderades som sig bör med Amstel (det lokala ölet), strosande vid kanalerna och en tupplur i Vondelpark.
  (null)

Vår vistelse tajmades med Amsterdam Pride vilket innebar en folkfest med allt vad det innebär! Jacob, Edward och jag tog segelbåtens lilla gummibåt, fyllde den med öl och puttrade iväg för att se Pride-tåget som bestod av flera promar som gled genom kanalerna medan åskådarna festade, åt något gott eller bara hade det trevligt i allmänhet.
(null)

(null)

 
Dagen efter anländer Erik och möts av ett gäng trasiga killar från kvällens bravader och en lika trasig vattenpump som Edward (båtens ständiga mekaniker) var i full färd med att byta ut. 
 
Klockan 16 var pumpen utbytt och vi gled ut från hamnen, ut ur Amsterdam och ut på Markemeer! Eftermiddagen och kvällen bjöd på fin segling och trevlig stämning! När det mörknat lade vi till för natten vid några vindkraftverk där promar annars brukar lägga till.
 
 
Lemmer
Idag vaknade vi vid vindkraftverken. Vi slussade och sen seglade vi över IJselmeer. Vi lyssnade på musik och badade medan båten gled med vinden. Jag fick för första gången styra vilket var ett stort steg för mig.
(null)

 
Väl framme i Lemmer gick jag och Erik iväg för att kolla stranden, staden och handla mat. Sen pensionärshängde vi vid inomhuspoolen, åt Dooritos och drack Amstel. Duschade. Bytte om. Tog en pilsner och en whiskey på båten för att sedan bege oss in mot kärnan och en god middag på Brasserie 14 precis vid kanalen. 
 
Uitwellingerga
Edward har nu lämnat oss åt vårt öde med en motor som krånglar, men inga sura miner här inte. Vi lämnar Lemmer och tar sikte mot kanalerna och Friesland.
Vi gled genom det platta och vackra landskapet, tittade på luftballonger och väderkvarnar medan solen gassade i den tryckande hettan. Vi lade oss för natten vid ett supertrevligt litet samhälle (Uitwellingerga) där kanaler var kutym istället för vägar. Väl där tog vi gummijollen till en mysig liten resturang där vi åt hamburgare med kött från det lokala slakteriet. Det blev några pilsner även den här kvällen.
 
 
(null)

Leuwarden
Erik lämnade oss tidigt imorse så Jacob och jag åkte själva fram till Leuwarden. Ludvig mötte upp oss där och sedan hann vi åka 30 min innan motorn började krångla igen. Nu ligger vi på grund utan fungerande motor. Fortsättning följer.
 
(null)

 
Groningen
Nu har det regnat i typ två dagar. Så vi fick nog och bestämde oss för att sova en natt i Groningen. Det är ju ändå fredag! Igårkväll gjorde jag spanska köttbullar som vi åt inne i båten medan storm piskade utanför.
 
Vi har nu gått igenom 56 broar och slussar sen vi gick in vid Lemmer. 
 
Groningen/Borkum
Igår åt vi middag och drack pilsner på Tre Systrar, mycket trevligt ställe vid torget i centrala Groningen. 
 
Vi vaknade lite bakfulla idag men var ändå klara vid första bron 09:00 när den öppnade. Jacob och jag vinkade av Ludwig från båten och gav oss iväg på kanalen mot Delfzijl. Vi kunde segla på kanalen så vi satt och chillade hela vägen medan regnet varierades med solsken. Jag blev getingstucken på foten :(
 
Jacob och jag tog en lunch på ravioli och kaffe vid sista slussen innan öppet hav och sedan gav vi oss ut på bukten mot Borkum. Regnet piskade mot oss när vi hissade storseglet (revat) och vi gjorde en stabila 9 knop med strömmen i rätt riktning när vi kom ut på farleden. Det var en kamp mot klockan för att vi skulle kunna ta oss hela vägen fram innan tidvattnet vände. Vi såg en säl.
 
Trötta och slitna gick vi till den lokala hamnkrogen. Påvägen såg vi en tysk flagga och med insikten av att befinna sig på tysk mark följdes en middag med schnitzel och weissbier. 
 
 

(null)

(null)

 
Norderney
Igår seglade vi från Borkum till Norderney för att möta upp Johan. Skön segling i lugn sjö. Vi lyssnade på sommarprat och poddar. Återigen såg vi en liten säl. Vädret var okej med växlande regn och sol. 
 
På Norderney mötte vi upp Johan i hamnen. Ön var betydligt mer befolkad och det fanns många restauranger och en fin strand. Något jippo försegick i staden också.
(null)

(null)

 
Wangerooge
Idag har vi seglat till Wangeroog. Jag sov och läste typ hela vägen. Jacob lagade korvgryta med spagetti som jag spillde ut så vi fick äta korv med bröd istället. Vi fick problem med motorn och fick kämpa med ankare för att inte strömmen på två knop skulle slänga upp oss på något grund. Väl i hamnen gick vi upp till hamnkaptenen som hade gjort köttbullar med bröd och senap som vi åt till den lokala ölen. Hamnkaptenen hade tre jobb vad jag förstod; ta betalt för hamnavgift, röka cigariller inomhus och ställa in öl i kylen. Vi tog en promenad på ön, åt middag och gick till sängs.
 
 
Cuxhaven
Sista dagen vaknade vi upp och insåg att vi räknat fel med tidvattnet. Trots det gav vi oss ut. Efter att halvstressat gått på grund och stutsat på botten några gånger kom vi till slut ut på djupare vatten. Seglingen var lugn med ström i rätt riktning. 
 
Väl framme i Cuxhaven var det min tur att säga hejdå till Rana! Jacob och Johan skulle fortsätta genom Keilkanalen på en båt utan fungerande motor. Jag önskade dom lycka till.
/Sixten

Kommentera

Publiceras ej