Hallå Jacobs följare, här kommer Sofia och våldgästar!
(null)

Som Jacob berättat hade vi lite problem med spritköket. Därför gick jag och David på alkoholjakt på morgonen innan planerad avfärd. Efter 1,5 timmes letande i diverse butiker i Algés insåg vi att det var lönlöst. Vi fick helt enkelt inse defeat och sticka utan.

Vi började bege oss och väderförhållandena var inte helt på vår sida med regn och höga vågor med korta mellanrum vilket resulterade i mycket upp och ner. Kul till en början tänkte jag och kände ungefär samma pirr i kroppen och tagg som ett åk på Gröna Lund. Grejen var dock att det inte gick över och efter en vända nere i ruffen var illamåendet ett faktum. Efter 2 otroligt långa timmar kom vi fram till Cascais där vi alla var glada att gå i land och lämna vågorna på sjön.

Inte nog med att vi lämnade sjösjukan bakom oss, vi hittade äntligen sprit till köket. Win win! David och Jacob slängde ihop en enkel spritköksmiddag bestående av skaldjurspaella, basic.
(null)

Följande morgon lämnade vi Cascais och styrde oss mot Peniche. Igår brände vi alltså av 44 distans på 10h. Och vilka 10h vi hade, sol och allmänt goda förhålllanden. Vi hade tom turen att se delfiner, wow, dröm!

Väl framme i Peniche var vi alla ganska trötta, framförallt jag som var det enda som inte tog en nap under dagen. Men det var det värt efter en sån dag och kvällen bjöd på  den första middagen utomhus i båten, ännu ett wow! Efter middagen tog vi en promenad för att se vad Peniche eventuellt hade att bjuda på och vi upptäcker- absolut ingenting. Stan var ju död? Efter ett (snabbt) varv och många (hån)skratt senare hittade vi en bar/café där grabbarna tog sig varsin kall och jag ett par kulor glass.

Tanken var att vi eventuellt skulle stannat en dag i Peniche för lite vila, men efter en snabb titt på stan bestämde vi oss för att försöka finna lyckan längre upp längs kusten. Vilket är dit vi är påväg nu o skrivandets stund men ännu en kanondag på sjön, om än något lite vind. Vi började i 5 knop och hade 5 h framför oss, dock tuffar vi endast på i 3 knop nu, och har alltså fortfarande 5h framför oss. Men jag ska inte klaga, här sitter jag i bikini på en segelbåt på Atlanten. Vi hinner nu dessutom hänga alla sovsäckar, kuddar och handdukar på tork som varit konstant fuktiga till följd av regnet för två dagar sedan och nattens regn. Livet på en pinne!