Hej Bloggen och ni som läser!


Kul att vara tillbaka och kunna dela med mig av vad som händer på resans gång. Nu är vi och båten i Lissabon och jag ska berätta vad som har hänt de senaste dagarna.


Det började med att jag lämnade Lund 2/6 och i vanlig ordning är SJ sena, men bara 20 minuter, det är överkomligt! 

Jag spenderar en dag med familj och hämtar plotter samt VHF hos Ingrid. Jag möter Edvard (min kusin) på Arlanda den 3/6 och vi får nyheten att planet vi skulle ta för att komma fram på söndag lunch är inställt. Vi får skjuts av Malin (Edvards mamma, min faster) till farmor och farfar på Spillersboda för att sova lite och äta lunch. Vi var mäktigt trötta efter att ha gått upp så tidigt och hade räknat med att sova på vårt icke-existerande flygplan. Vi får skjuts tillbaka och flyget far till London, vi ska inte få åk direkt heller. Ett stopp med fish and chips innan Portugal flyget väntar och tar oss 13h försenade fram till Lissabon. 

(null)


(null)


Vi märker ganska snart ombord att nått är fel, elen fungerar inte och batterierna är döda. "Välkommen hem och på med pannlampan" och eftersom klockan slagit 01.30 så släcks pannlampan ganska snart och vi kryper ner i sovsäckarna. 

(null)


(null)

Utsikten från båten på land.

Dagarna som följer rent meckmässigt går åt att byta filter i motorn, slipa och fernissa luckor, beställa nya batterier och städa mm. Innan vi kom ner hörde marinan av sig och frågade om vi ville ha hjälp med vår rostiga köl, och det ville vi men de fick bara göra hälften för att minska på kostnaderna, så vi gjorde andra hälften. Det innebär att måååla kölen ett par gånger och även om skrovet i allmänhet ser ut som skit så bestämde vi oss för att ta det nästa landsäsong.

(null)


(null)


(null)

Vi åkte in till Lissabons innerstad en kväll och träffade våra kära crew members som ska med på första etappen Sofia och David! Vi äter en god middag i nått sorts food market där vi får testa på nationaldesserten och springer runt lite i stadskärnan för att avsluta med en öl på ett torg. Allt i Lissabon är väldigt fint, gatorna är trånga och små med kullersten och färggranna fasader, gärna med nått sorts fint mönstrande klinkers som täcker väggarna. De gula spårvagnarna får man se upp för när de kommer åkandes och är för övrigt ganska enkla att planka på. 

(null)


(null)

Sofia och David kom till båten vid ett par tillfällen och hjälpte oss med några av uppgifterna ovan. De var även med när vi sjösatte båten vilket var spännande! Den läckte inte och vi fick igång motorn! 



(null)
(null)

(null)

(null)

Vi gick och bunkrade mat igår eftermiddag och skulle laga oss en stek till middag, men spriten vi har hittat för att värma i köket är inte så bra så det blev aldrig varmt. Vi tog istället lampolja och byggde upp en ställning på land för att inte sota ner hela båten. Tillslut blev det mat! 

(null)


(null)


Nu ligger vi i vattnet den 7/6 och Sofia och David är iväg och letar bättre sprit till köket och jag och Edvard ska börja pyssla här snart. Ni får höra om vår första segeltur av de andra sen.


För er som vill veta lite om planen framöver kan jag kort säga att, jag är svart markör, Ingrid är röd och båten är utlånad till Henry den blåa markören.

(null)



Ha det bra sålänge! 

Peace out! 

Jake

Kommentera

Publiceras ej