Tillbaka till Rana!!

Jag gav mig av i all hast, och har de senaste veckorna kört på alla cylindrar. Min vinter var inte produktiv, så nu under försommaren har jag jobbat heltid och pluggat deltid, samtidigt som jag tränat och fått in lite ensamtid varje dag så jag överlever.

Det har vart en ganska intensiv tid, så jag har inte ens tänkt i förväg på det här. Kursen jag läst på distans hade tentamen dagen efter jag kom fram, så jag var inte så mentalt närvarande när jag flög till Malaga.

Flygresan i sig var ett speciellt avsnitt, vilka karaktärer jag satt i mitten av… Förlåt Spanien, för vissa vi skickar hit. I alla fall efter en promenad längst en längre pir än väntat med min packning i för mig den extrema hettan ser jag först Rana, och blir så glad att se henne, och sen Jacob, som jag tänkte springa fram till men lyckas sparka smalbenet i en sten istället.

Vi- Javis jag och Jacob går på en tapasbar och gör sen stan. Jag efter lite eftertanke då jag fortfarande inte fått uppgifter för att få tillgång till min tentamen, vilket jag borde fått för flera dagar sen.
Jag följer med på en pubcrawl, då dom inte lär maila mig så sent ändå, och dagen efter är.. ganska magisk.
 

Jacob berättar småsaker om båten, vi badar i marinan och sköljer av oss med vattenslangen, vi går och äter fro yo, går på promenad och slö ser stan.. Det är första gången på veckor jag har ledigt på det här sättet. Har typ glömt, min fritid har varit noga utnyttjad för att ge mig så mycket energi som möjligt, vilket iofs är ganska händelserikt med klättring och skog, segling och lek. så fint, men inte.. som att jag har all tid i världen. 
Han berättar lite rutiner och saker som om det går att sneaka hamnavgift och inte, hur man kan göra om toan är krånglig, att han dragit om elen så att inte man behöver sätta på vhfen för att sätta på högtalaren (!) I allmänhet verkar han chill och trygg, vilket är kul att se. 

 Vi pratar lite framtid om Rana, om östersjön, baltstaterna och Island :P 

I Marbella hanns det med drinkbord och dansande damer, promenad och jag råkade hamna mitt i en religiös cemoni när jag försökte ta mig genom hamnen. 

Grabbarna lämnade på måndagen, och jag passade på att städa båten innan min vän Marcus skulle komma. Vi träffades när vi båda arbetade som instruktörer på KFUK KFUM Ängsholmen hösten 2010, men har inte seglat tillsammans innan. 

Nästa stopp blir Estepon, innan vi tar oss vidare mot Gibraltar. 
 
 
 
Seglingen mot Gibraltar var stundtals mycket lugn, med fladdrande segel och gassande sol. Marcus är passionerad över segling och lever glatt i alla väder, och vid den eftermiddagen känner jag stressen från mina jobb och tentamen smälta iväg.

Nu kan jag bara vara här.

Vi passerar många ankrade tankers, förundras över Gibraltar rock, och observerar hur vi driver.
Exsalterade över tanken, vi ser Afrika och Europa, snart också både Medelhavet och Atlanten 
 
 
 
 


Vi stannar i Gibraltar och äventyrar över dagen, först går vi runt i staden och Marcus drar med mig på mer urbana upptäcksfärder än det jag brukar hålla på med. 
Han är arkitekt och verkar ha att upptäcka innegårdar och takgångar som hobby ^^

 
Sen tyckte jag att vi skulle upp på toppen, och vi går någon bakväg med ett par timmars relativt krävande klättring. Väl uppe förundras jag över friheten , att få gå runt på gamla stenbyggnationer, stå vid stup och så. Tänkte att det brukar vara stängsel och förbud på såna platser- vilket det visade sig finnas när vi kom ut på andra sidan :), men vi fick en mycket fin upptäcksfärd. 

 

 
Efter den vandringen åt vi indiskt och taggade nästa etapp...

(Jag fick lite flashbacks och tänkte att jag hade varit någonstans liknande under toppbiten, och fick senare reda på av en kollega från min tid på Star Flyer att vi hade varit där tillsammans.... 
Blogga är nog bra när man är en förvirrad jävel. Undrar vad mer jag har glömt liksom... men då var det med linbana, det räknas knappt)

Då jag var lite stressad över mina studier och oavslutade administrativa uppgifter njöt jag extra av att få anstränga musklerna lite den här dagen. 
Jag försökte prata med Roy, som jag har dejtat under året men inte sett tillräckligt under de senaste två månaderna. Och wifit på de senaste hamnarna har vart uruselt. 
Jag lyckas tillslut iallafall :) 

Gladare över detta återvänder jag till fina Rana. 
(Min uppskattning för denna dam har ökat något enormt på sistone! )
 

 

Kommentera

Publiceras ej